Mamma



Jag älskar att göra saker själv och att pyssla, eller som det fint heter "DIY". Detta står för Do It Yourself.
Till julafton gjorde jag ett armband till min mamma som jag då "Did Myself" ;)
Jag gjorde ett slags knytarmband fast med en fläta istället för knutar.
Jag började med att knyta ihop fem trådar (det är viktigt att man kan trä igenom tråden genom pärlorna man tänkte använda).
Du börjar sedan fläta med tre som vanligt, men man måste lägga ihop de två yttersta på varje sida så att du får 2 1 2.
När du flätat en bit och vill sätta första pärlan, se då till att du har de tre "trådbuntarna" i samma ordning som när du började (dvs 212). Trä sedan på pärlan på den ensamma tråden och fortsätt sedan att fläta. Viktigt att tänka på när du har adderat pärlan och ska fortsätta, är att lägga de trådar du har utanför pärlan UNDER pärlan. Och spänn lagom mycket också!
Sedan bara man fortsätter på samma sätt!
Detta kan man ju göra med andra band och andra pärlor också, bara fantasin sätter gränser! ;)
Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg