Fototips - Vitbalans


Hejsan på er! Förlåt för dålig uppdatering, men jag har helt enkelt inte haft tid. Igår hade jag matteprov till exempel. Idag tänkte jag iallafall dela med mig av ett enkelt fototips/redigeringstips men som vissa nog inte vet om eller använder. Det är nämligen vitbalans.

Vitbalans är till för att man ska kunna få till rätt färger i en bild. Jag använder Photoscape när jag redigerar mina bilder och där ska man sätta markören på något som är vitt i verkligheten men som kanske inte blev det på bilden. Detta ska då göra att bilden får rätt färger. Det är inte alltid det funkar (och ibland får man testa på olika vita områden), men vissa gånger funkar det jättebra!

När jag hade fotat denna ansiktsmasken såg jag inte förrän jag förde över bilderna på datorn att de var helt blåa... Men då kunde jag använda vitbalans! Kolla så bra det blev och en enorm skillnad! (Jag har även förstärkt kontrasten lite och höjt ljusstyrkan något efter vitbalansen, men det påverkar inte färgerna.) En enorm lättnad ;)

Skulle ni vilja ha fler liknande tips? Kommentera isåfall vad ni vill att jag ska skriva om så ska jag försöka fixa det :)

Kommentarer

Populära inlägg