Min matchningsprocess

När man ska bli au pair måste man hitta en värdfamilj som uppfyller ens önskningar. Det kan göras på olika sätt, men genom Cultural Care går man igenom den så kallade matchningsprocessen.

Hur går matchningsprocessen till?

När ens ansökan är klar och har blivit godkänd av Cultural Care blir man inlagd i matchningsprocessen. Personalen på deras huvudkontor i Boston matchar sedan ihop ens ansökan med en familj som har till exempel liknande intressen och uppfyller ens önskningar angående antal barn, barnerfarenhet, om dem har husdjur osv.
När de matchat ihop en med en familj får man ett mail (som alltid gör en jätteglad :D ) och man får sedan kolla igenom familjens ansökan. Om man är intresserad kan man maila familjen och är familjen intresserad av en kanske de mailar först.
Man får sedan fråga familjen alla sina frågor och känna efter om det är en bra värdfamilj för en själv. Är dem det, och familjen vill ha en som au pair, final matchas man. Om de inte känns riktigt bra, får man ta bort matchningen och vänta på nästa.

Såhär gick min matchningsprocess till:

Match #1


Familj: Mamma, pappa, pojke (9 år), pojke (4 år) och flicka (2 år).
Bor: Amherst, Massachusetts. Ca 2 timmar från Boston.

24-03-2016
När jag fick denna matchningen blev jag superglad. Jag kollade snabbt igenom deras ansökan och de verkade vara en bra familj. Jag skickade ett mail till mamman och fick sedan svar direkt. Vi bestämde att vi skulle Skypea dagen efter. 

25-03-2016
Jag pratade i ca 10 minuter med mamman på Skype. Hon frågade bland annat varför jag vill bli au pair hos just dem, om jag har erfarenhet av att passa många barn samtidigt, om jag har erfarenhet av barn i olika åldrar osv. Vi bestämde även en ny tid att Skypea.

28-03-2016
Idag Skypeade jag med mamman i 20 minuter. Jag hade förberett massa frågor som hon svarade utförligt på. Vi bestämde att vi ska prata dagen efter igen.

29-03-2016
Jag Skypeade med mamman i drygt 30 minuter idag. Hon frågade mig många frågor och jag frågade några. Hon sa också exempel på situationer som kan uppkomma och frågade hur jag skulle lösa dem. Vi bestämde att vi skulle Skypea på fredag igen och då ska jag få prata med barnen.

01-04-2016
Jag upptäckte igår att matchen med familjen jag hade kontakt med var borta och mailade därför. Mamman i familjen svarade mig och skrev att de var imponerande av min engelska, mogenhet och musik, men att de efter mycket fundering kommit fram till att anställa en äldre au pair med mer erfarenhet av att bo hemifrån. Väldigt tråkigt eftersom de verkade som en bra familj, men jag fick iallafall lära mig hur intervjuerna går till.

Match #2



Familj: Mamma, pappa, flicka (6 år), pojke (3,5 år), hund.
Bor: Clinton, Massachusetts. Ca 1 timme från Boston.

04-04-2016
Jag fick en ny host family match! Dessutom hade jag fått ett mail från mamman i familjen där hon berättade om deras familj. De verkar jättetrevliga! Jag svarade på mailet och fick snabbt ett långt mail tillbaka med mer information om familjen och några frågor till mig.

10-04-2016
Jag har mailat massor med värdmamman denna veckan. Jag har ställt väldigt många frågor som hon besvarat jättebra och utförligt. Hon har också ställt några frågor till mig via mail som jag svarat på. På grund av tidsskillnaden har det inte blivit möjlighet att Skypea i veckan, men idag hade vi planerat in en tid.
Familjen ringde mig på Skype och jag blev jätteglad direkt. Det var först bara mamman och dottern i bild men sedan kom pappan och sonen också in i bild och faktiskt även deras hund. Då sa dottern "Now you can see the whole family!". Så söt! Vi pratade i sammanlagt 55 minuter! Familjen berättade mer i detalj om hur dagarna ser ut och att jag alltid är välkommen att följa med på saker de gör och att de vill att jag ska känna mig som en familjemedlem. Exakt så som jag vill att min värdfamilj ska vara! Det känns jättebra med denna familjen så jag hoppas de också gillar mig. Det verkade som det. Mamman ska maila kontaktuppgifter till deras förra/första au pair som är svensk så jag kan prata med henne om hur familjen är.

11-04-2016
Idag fick jag ett sms från familjens tidigare au pair om vi kunde Skypea idag. Det kunde jag så det slutade med att vi Skypeade i 45 minuter. Jag ställde en del frågor och hon svarade och berättade om sin underbara tid hos denna familjen. Efter samtalet kändes det jättebra och jag och familjen ska Skypea igen på lördag. Hoppas de gillar mig lika mycket som jag gillar dem!

16-04-2016
Idag ringde värdfamiljen mig på Skype och tyvärr kunde vi inte se varandra pga tekniska problem, men vi kunde prata iallafall. Vi småpratade först litegrann och sen frågade dem om jag pratade med andra familjer parallellt, vilket jag inte gjorde. De sa då att jag var deras "number one choice" och att de tyckte att jag verkade vara en jättehärlig person och hade väldigt liknande egenskaper som deras första au pair som var från Sverige (hon jag pratade med). De sa också att barnen gillade mig och om jag kände likadant som dem ville de jättegärna att jag ska bli deras au pair! Jag blev överlycklig och sa att jag jättegärna vill bli deras au pair! Vi ska Skypea igen på lördag och då ser vi förhoppningsvis varandra.

18-04-2016
Precis när jag satt och pluggade idag ringde min mobil. Det var ett annorlunda nummer så jag undrade vem det kunde vara. Jag svarade som vanligt "Hej det är Renée" och fick som svar "Hi Renée! My name is Elisabeth and I'm calling you from the Culture Care office in Boston" (Culture Cares huvudkontor). Jag blev väldigt chockad och fick ställa om hjärnan till att prata engelska. Hon sa att hon hade pratat med min värdfamilj och att de sagt att de jättegärna ville ha mig som au pair och ville dubbelkolla med mig att jag vill vara deras au pair. Såklart sa jag JA! Nu ska bara avresedatum fastställas och sedan ska jag få ett bekräftelsemail. Spännande!

22-04-2016
Idag kom det efterlängtade mailet från Cultural Care! Nu är det officiellt att jag ska bli familjens au pair och att jag åker den 1 augusti!

Sammanfattning

17-03-2016
Min ansökan har blivit godkänd och min ansökan finns nu i matchningsprocessen.

24-03-2016
Jag får Match #1.

01-04-2016
Match #1 försvinner.

04-04-2016
Jag får Match #2.

16-04-2016
Jag och familjen säger ja till varandra!

22-04-2016
Jag blir officiellt final matchad.


Tankar om matchningsprocessen

Jag var inne i matchningsprocessen i ganska exakt en månad. Jag har läst att många andra har varit inne i matchningsprocessen i flera månader och fått 10-20 matchningar i alla möjliga delar av USA. Min "matching experience" känns väldigt unik i jämförelse. Min andra matchning blev min final match, och båda mina matchningar var i samma stat. Visst låter det otroligt?
Jag är iallafall jätteglad att jag hittat en perfekt värdfamilj för mig! 

Kommentarer

Populära inlägg