Torsdagen

I torsdags började dagen med CPR & first aid lektioner. Det var väldigt långa lektioner med varierat filminstruktioner och testa att utföra det. Vi fick testa både CPR på bebisar och vuxna/barn. Jag är jätteglad att vi lärde oss detta eftersom det är väldigt viktigt att kunna, även om jag hoppas att jag aldrig behöver använda mig av dessa kunskaper.

På eftermiddagen åkte bussen till New York. Den åkte inte när det var sagt, men till slut kom vi iväg. Det tog ett bra tag att komma in till New York City pga all trafik. Touren började sedan vid Battery Park där vi fick gå av och kolla på Frihetsgudinnan på avstånd. Sedan åkte bussen vidare och vi fick se bland annat Freedom Tower, 9/11 Memorial och Central Park. Vi fick också massa intressant information om alla byggnader och om staden generellt. Till exempel så var en sak jag inte visste att när det sitter en vit ros i ett namn på 9/11 Memorial så betyder det att det är den personens födelsedag. Om rosen har någon annan färg har den också en annan betydelse. Det var en intressant tour!

Vi fick sedan hoppa av på Top of the rock där vi kunde se hela New York from above. Jag har redan varit där en gång, men det var lika coolt denna gång. Vi var där drygt en timme för sen behövde vi gå för att hinna se mer av staden, men jag hade kunnat vara där flera timmar. Efter Top of the rock gick jag och Marianna (en finsk tjej jag träffade på Training School) för att se Rockefeller Center nerifrån. Sen gick vi till Times Square (efter lite problem att lokalisera oss och veta vilket håll som var vilket). Där tog vi några bilder och kollade och gick sedan vidare mot Bryant Park. Efter det blev det en tur in på Grand Central Station, mat på Panera Bread och därefter gick vi till bussen som stod vid Empire State Building. Jag ska försöka sätta ihop ett helt inlägg med bilder från New York men det får vänta lite.

Och btw har jag kommit fram till min värdfamilj i fredags!! Trivs superbra! Men mer om det i ett annat inlägg :)

Kommentarer

Populära inlägg