En vanlig jobbdag som au pair

Alla dagar som au pair skiljer sig åt så det finns egentligen ingen "vanlig dag" när det kommer till vad man leker med osv. Dock är mina tider/schema samma varje tisdag till onsdag och på måndagar är det enda som skiljer sig att pojken är hemma så då lämnar och hämtar jag inte honom.

7.30 - 8.00
Min jobbdag börjar. Jag går ner i köket och förbereder frukost och lunchboxar. Ser även till att barnen har vaknat och klär på sig. Barnen äter frukost och borstar tänderna och jag lyckas ibland få i mig en macka eller lite yoghurt.

8.00 - 8.45
Vi måste lämna huset för att gå ner till slutet av vägen (tar ca 2 min) för att lämna av flickan på skolbussen. Jag och pojken går sedan tillbaka till huset och han fortsätter göra sig klar om han inte var klar innan och jag äter lite mer frukost samtidigt som jag pratar med honom eller bygger ett pussel eller liknande. Sen sätter vi oss i bilen kör till skolan där vi ställer oss i preschool-kön.

9.00
Lärarna kommer ut och barnen börjar gå in. 

9.15 - 11.15
Efter jag lämnat pojken har jag en liten stund ledigt innan jag ska hämta honom. Denna tiden består ibland av lite ärenden på t.ex Target, skrivande på mina uppsatser till en weekend course, Skype med familj eller vänner eller bara att ta det lite lugnt.

11.30 - 15.30
Jag ställer mig i kön med föräldrar och skriver på ett papper att jag hämtat honom och sedan kommer pojken ut. Vi går till bilen och kör hem för att äta lunch. Ibland somnar han i bilen så då blir lunchen lite fördröjd. Efter lunch brukar vi leka med Lego, Barbie, tåg, rita, träna bokstäver, vara ute, åka till lekplatsen, läsa en bok osv. Någon gång under eftermiddagen äter vi också något snack.

15.30 - 17.30
Ungefär 15.30 kommer flickans skolbuss till vår väg så vi går ner och möter henne. Vi alla tre går sen upp till huset och fortsätter leka, dem tar ett bad, jag hjälper flickan med läxor eller så är vi ute och leker själv eller med grannbarnen. De brukar även bli något snack någon gång här.

17.30
Halv sex eller strax efter är min jobbdag slut och jag brukar då hjälpa till med middagen eller leka lite mer med barnen. Vi äter sen middag och efter det pratar jag med värdfamiljen och ibland spelar vi ett spel. Efter det är det oftast dags för barnen att sova (eller så spelar barnen och min värdpappa tv-spel), så då går jag upp på mitt rum.

Kommentarer

Populära inlägg