Recept - Cheesecake-kladdkaka

På Alla Hjärtans Dag testade jag ett nytt recept som jag hittade på bloggen Linneas Skafferi. Vi hade ett paket färskost i kylen som behövde användas och jag älskar verkligen kladdkaka och gillar cheesecake, så detta verkade väldigt gott. Jag ändrade receptet lite och min "cheesecakesmet" trillade in i kladdkakan eftersom den inte var tillräckligt hård. Men nu blev det ju lite mer min version och den var riktigt god!! Jag gillar hur cheesecakefyllningen blev som en överraskning när man skär upp kakan. Här kommer receptet :)

Ingredienser
Kladdkaka:
- 150 g smör
- 2 ägg
- 3 dl strösocker
- 1 tsk vaniljsocker
- 1 tsk bakpulver
- 1 ½ dl vetemjöl
- 4 msk kakao

Cheesecake:
- 1 ägg
- 2 msk pressad citron
- ½ tsk vaniljsocker
- 1⁄4 dl strösocker
- 200 g mjuk färskost
- ev karamellfärg

Gör så här
- Sätt ugnen på 175°C.
- Smält smöret och låt sedan svalna.
- Smörj och bröa under tiden en form ca 24 cm i diameter.
- Vispa ägg och socker poröst och rör i vaniljsocker, bakpulver, vetemjöl och kakao.
- Rör i det smälta smöret och blanda ihop till en jämn smet.
- Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 20 minuter. Under tiden gör du fyllningen.
- Rör ihop ägg, pressad citron, vaniljsocker och strösocker till en jämn smet.
- Mosa i färskosten och eventuellt karamellfärg och rör så slätt det är möjligt.
- Tag ut kladdkakan från ugnen när timern piper och häll i fyllningen i mitten av kakan.
- Grädda i mitten av ugnen i ca 35 minuter. Kakan kommer fortfarande vara lite kladdig i mitten.
- Sätt gärna in kakan i kylen en stund innan servering så den är enklare att skära upp.

Kommentarer

Populära inlägg