Recept - Kardemummabullar och vaniljkräm (semlor)

På fettisdagen tog jag dagen till ära att baka egna semlor. Jag har aldrig bakat egna innan och vi hade varken mandelmassa eller grädde hemma, så jag använde mig av vad vi hade hemma och gjorde min egna version helt enkelt. Istället för grädde hade jag whipped topping (som är liknande men lite mer rinnig och mer söt i smaken) och vaniljkräm istället för mandelmassa. Jag älskar verkligen semlor, eller fastelagsbullar som jag egentligen säger, så jag ville inte missa att äta det detta året. Här kommer mitt recept när jag bakat med torrjäst så därför är mitt recept lite annorlunda jämfört med originalet:

Bullarna (källa
ca 20 stycken

Ingredienser:
- 4 dl mjölk
- 8 dl vetemjöl
- 14 g torrjäst
- 6 dl vetemjöl
- 2 st ägg
- 1 tsk salt
- 2 msk mald kardemumma
- 200 g smör (rumstempererat)
- 2 dl strösocker

Gör så här:
- Blanda 8 dl av vetemjölet med torrjästen och låt stå en stund enligt anvisning på paketen.
- Värm upp mjölken till fingervarmt och blanda ihop tillsammans med mjölblandningen till en slät deg.
- Häll i resten av ingredienserna i degen och rör runt ordentligt (använd en degblandare om du har en). Låt degen vila enligt torrjästens instruktioner.
- Fördela degen på plåtar till ca 20 stycken degklumpar och låt därefter dem jäsa igen enligt torrjästens instruktioner.
- Pensla eventuellt bullarna med ett ägg innan du sätter in dem i ugnen.
- Grädda mitt i ugnen på 210 grader i ca 12 min, tills bullarna blivit lite gyllenbruna.


Vaniljkräm (källa)
räcker till ca 7 bullar

Ingredienser:
- 2 dl mjölk
- 2 st äggulor
- 1 msk strösocker
- 1 msk maizena/majsstärkelse
- 1 msk vanillinsocker

Gör så här:
- Vispa samman mjölken, äggulorna, sockret och maizenan i en kastrull.
- Sätt plattan på låg värme och rör om hela tiden tills krämen tjocknat.
- Häll i vanillinsockret och rör om. Låt svalna och sedan är den redo att användas!

Kommentarer

Populära inlägg